söndag 26 februari 2012

Snart vår

Den här helgen har gett en föraning om vad som komma skall. VÅREN ÄR PÅ G. Och  det är så sköönt.
Sen i november när jag fick mitt cancerbesked har livet varit mörkt, så väldigt mörkt. Jag har sett strimmor av ljus och nu ser jag andra saker som förgyller min vardag. Små enkla saker, som mer dagsljuset.
 I torsdags gjorde jag min sista cellgiftsbehandling. Det var skönt att ha det avklarat. Jag har mått illa speciellt de sista gångerna.
 Men nu har jag fått ett bättre läkemedel som hjälper lite bättre. Hoppas att jag klarar mig utan att behöva illamåendet.

På fredag skall jag göra en CT datortomografi för att läkaren skall kunna se om det har blivit någon förändring av tumören.  Nästa vecka är det läkarbesök. Håll tummarna att det har blivit någon förändring. åtminstone att den inte har vuxit.
Efter det skall vi åka till Spanienlandet och det skall bli så skönt med lite omväxling och avkoppling. Hoppas att mina blodvärden har ändrat sig så att jag är stark och orkar riktigt mycket, det går ju bara på ett hål nu efter cellgiftsbehandlingarna som började den 14 dec. Det är väl inte konstigt att kroppen har fått lite stryk. Man behöver några veckor för att hämta sig. Förra veckan var vi och firade Eltons ettårsdag.
Bild på princesstårtan eller  kanske prinstårta. Han var inte så väldigt sugen på tårta. Det var första gången han smakade på sötsaker, min lille prins.

Det är bra om man kan hålla de små från sötsaker så länge det går. Om jag orkar i morgon kan det bli en liten tur till Majorna för att hälsa på mina kära.Jag arbetar en liten kort stund varje dag eller nästan. Det är så kul. Idag träffade jag en av mina riktigt gamla kunder. Å vad jag saknar dem när man träffar dem, jag har inte klippt henne på ett par gånger nu. Hon var hos min kollega förra veckan och hos Catrin gången dess förrinnan. 

Det värmer så när de saknar mig, Det är väl känslan att vara behövd. Nu när man känner sig ner trampad långt i vinterstöveln. Men jag skall snart komma upp över stövelskaftet. Om sju veckor är det dags för nästa bebis, då kommer Anna och Christians förstfödda. Det är med spänning vi väntar. Anna börjar att få en rejäl mage, det händer mycket varje vecka. Vi klappade magen på  Eltons födelsedag. Och då fick jag en stor glasburk med hemkokta karameller. Lakritssmak åhh så goda. Det är inte så mycket som jag är sugen på nu men hemkokta karameller är  gott.
Så nu alla mina vänner håll tummar och tår så alla utvärderingar är bra

Förresten njut och välj en glass från tidigt sjuttiotal. Priset har stannat i tiden också.

Kramar

12 kommentarer:

  1. Du kan lita på att jag håller tummarna riktigt hårt för att du skall få positiva besked vid utvärderingen. Efter det har du ju också Spanienresan att se fram emot - mycket ljus och värme.Jag känner på mig att det blir bra och att du får "belönng" för allt kämpande.
    Tack för den trevliga och goda lunchen.
    kram
    margaretha

    SvaraRadera
  2. Jag håller mina tummar och släpper dom inte. Nu är du värd lite sol och värme,och återhämta dina krafter.
    Många kramar Liza

    SvaraRadera
  3. Hej vännen, efter regn kommer sol....Jag håller alla tummar och du såg ju så pigg ut senast! Nu kan du äntligen snart se fram emot en välförtjänt semester. Kramar Tuula

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Lessen att jag inte hört av mig men vi har haft influensa här alla utom jag, har inte vågat träffa dig för smittorisken. Nu är alla friska sen i fredags och jag har inte drabbats än . Tror risken är över. Förstår att du har det tufft och jobbigt men du ska se att det blir bara bättre och bättre nu , du har ju bestämt att det ska vara så . Du vet , tankens kraft kan försätta berg , det tror jag stenhårt på. Det har visat sig gång på gång.
    När jobbar du ? Hinner vi ses innan ni åker? Jag är hemma onsdag och torsdag förmiddag denna veckan sen åker jag också bort en vecka. Inte till värmen ( hoppas vi ) i Spanien men till en väninna vid kusten norr om Stockholm.
    Hör av dig om du har möjlighet, annars hörs vi när vi kommit hem igen.
    Vill du att jag ska skicka healing till dig om vi inte hinner ses? Jag gör det gärna!
    Ring mig vännen!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Prinstårtan såg god ut! Och vem vet nästa år så kanske det kommer vara både en liten prins OCH en liten prinsessa att fira, men det funkar lika bra med två prinsar! Eller hur? :)
    Jag håller allt som går för att du skall visa det onda vem som bestämmer över din kropp... Jag tror på dig. Och njut av kommande sol dos i Spanien....
    Jo! Favoriten är nog ändå 88:an ;)
    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  6. Himla skönt att du kommit så här långt nu.........äntligen! Nu ser vi framåt mot nya mål......mot Spanien! Har aldrig vart där, har hållt mej till Grekland mest men även lite andra soliga länder. Dock aldrig Spanien. Du har fått mej väldigt sugen på en resa dit.
    Nu är jag även sugen på prinsesstårta och storstrut! När jag var liten var jag väldigt späd och de gånger jag valde storstrut var det väldigt gott med chokladen å sen fick jag ont i pannan. Lilla jag blev väl alldeles nerkyld. Puckstång tyckte jag var för småbarn. Alexandra å zoom var nog godast!
    Kramar på dej Puman från Sanna! Många hoppastankar på dej denna veckan!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla tankar. Och alla glassval. Visst får man en nostalgitripp, jättekul. Nu är jag så trött men det skall bli bättre tydligen mår jag som sämst nu men vänder snart. Pia du får skicka healing till mej vännen, jag tränar onsdag och torsdag denna vecka, dessutom provtagning. Sanna prova Spanien så lovar jag att prova Grekland en gång. Jag har varit där men det är länge sedan. Kram till er alla det är så kul när ni kommenterar.

    SvaraRadera
  8. Hej Starka Kvinna

    Jag skickar många goa och varma styrke kramar till dig. Du ska veta att jag tänker ofta på dig och hur du har det. Jag tror också på tankens kraft, den gör underverk. Jag har följt din blogg, men nu kände jag att måste skriva till dig.
    Vem är då jag?
    Lena Jonsson (tidgare Olausson)och jag tror du hajar direkt vem jag är:-)
    En bamsekram till er alla i familjen.

    SvaraRadera
  9. Håller även jag tummar o tår att du ska få komma iväg o njuta av solen!
    Du vet att smärta är vekhet som lämnar kroppen?
    Kram Sari W från ett soligt Mariestad

    SvaraRadera
  10. Ja visst jag vet vem du är Lena. Tack för bamsekramen den behövs och vi blirså mycket starkare av sådana. Jag blev bara lite nyfiken på vem vi har som gemensam vän. Tack Sari den har jag inte hört förut om vekheten som lämnar kroppen. Tack Pia för healingen på distans. Kramar till er alla.

    SvaraRadera
  11. Hej igen Marie-Louise! Tack för klippning,pratstund och kram igår det var så roligt att träffa dig igen!Tack för bloggadressen ånyo då min hade försvunnit vid uppdateringar etc av datorn.Ja nu håller vi alla tummar vi kan,skickar positiva styrke tankar och jagar bort alla dummingar ifrån din kropp!!!
    Skönt att ni ska ner till värmen och få lite miljöombyte sen...det gör nog susen! Här börjar det ju oxå bli vårligt med värme och framför allt ljusare morgnar och kvällar helt underbart!
    88:an var även min favvo glass,visst fanns det hallon och apelsin Igloo med,har precis för mig det?För att inte tala om salta Riff tuggummin och man kunde köpa blandat smågodis för typ en krona för det fanns ett-öres godisar ! Jaaaa,så gamla är vi!!! ;) men vad härligt det var att bli lite nostalgisk! ;)
    Ha det det gott nu och en trevlig helg till dig och de dina!
    ps: det är inte utan att man längtar lite efter att få barnbarn när man ser alla härliga soliga bilder på Elton! ;) och när mina "tjejer" visar foton på sina barnbarn när vi har våra " Mat&Prat" träffar....inga symöten här inte! ;)
    Som sagt Ha det bra, så ses vi innan Påsk! Stor Kram från Pia

    SvaraRadera
  12. Jag håller tummarna hårt i morgon!
    Kram
    m

    SvaraRadera