fredag 9 december 2011

Adono carrinom

Nu har jag fått ett namn på min cancer. Adono carrinom, onm jag nu uppfattade namnet rätt.

Men patolpgen skall göra en egrf mutation av vävnaden för att med säkerhet bestämma behandlingen. Visar det sig när mutationen är gjord att det räcker med tablettbehandling så ändrar men den då.

Det är bestämt att jag onsdagen den 14 december skall påbörja cytostatikabehandling. Kl 8,30 skall jag vara på provtagning och sedan bli dagpatient.
På onsdag tar Dr Martinsson och syster Maria hand om mej, det känns tryggt. Allt tar ca 4 timmar och jag får inte köra bil efteråt.
Jag skall göra 8 behandlingar två veckor i rad, och sen en veckas uppehåll, och sen upprepas till 8 behandlingar är gjorda.

Det blir strålbehandlingar vad jag förstått parallellt. Ingen kan tala om hur jag kommer att må, men illamående kan förekomma.
Vad det gäller mitt håravfall så är det inte så vanligt att man tappar håret men skall vara förberedd på att så kan ske. Jag ringde till mina sen länge goda kollegor Lennart Johansson och Maggie Grafström som skall hjälpa mig på bästa sätt.

Det är aldrigt roligt att behöva träffas av de anledningarna; jag var inte långt från att gråta när jag ringde. I dag känns det som en propp har gått ur mej.
Dags att lipa lite nu för det har jag inte kunnat göra innan. Tur att vi har den ventilen i kroppen och att den fungerar när man behöver den som bäst.
Nu får alla ha en riktigt skön fredagskväll.

Kramar på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar